Lumikiitäjät 2015 - 2017

Tervehdys kaikille!

En ole aikaisemmin ollut kovinkaan aktiivinen lumikiitäjien jäsen ja kirjoittelen tätä juttua nyt siltä pohjalta, mitä Jyväskylässä asuva perus kelkkailija voisi Lumikiitäjien toiminnalta toivoa. En kuulu hallitukseen enkä ole osallistunut millään tavalla yhdistyksen toimintaan, olen siis niinkuin 97% muistakin alueella kelkkailevista.. :)
Tarkoitukseni ei ole mitenkään negatiivisesti kommentoida yhdistyksen toimintaa, vaan tuoda esiin konkreettisiä muutoksia, joilla uskoisin olevan positiivisia vaikutuksia Keski-Suomen alueella kelkkaileville jäsenille.

Minusta tuntuu käsittämättömältä se, että Lumikiitäjät on Suomen vanhimpia kelkkailuseuroja ja sillä on uria enemmän kuin monilla muilla kelkkakerhoilla yhteensä ja silti Jyväskyläläisten kelkkailijoiden puheissa mainitaan aina vaan Heinävesi ja muut "paremmat" alueet. Tähän on mahdollista tehdä muutos ja Jyväskylän alueesta on mahdollista tehdä Suomen kelkkailun yksi kiinnosvimmista alueista.

Koska tiedän myös sen, että työt tehdään talkoo voimin ja valittajia riittää aina, en keskity itse vain valittamaan, vaan pyrin ehdotukseni lisäksi tuomaan ratkaisuehdotuksen jolla asia voitaisi hoitaa.

Kaikki Jyväskylässä kelkkailevat, jotka lukevat tämän, MUISTAKAA:
Ihmiset pitää saada uudelleen innostumaan yhdessä tekemisestä ja talkoista, vain sillä saamme reitistöihin muutoksia, epäilen että lumikiitäjät eivät haudo miljoonaa tilillään ja huvikseen pitää reittejä "huonossa" kunnossa...

Tässä nyt 8 konkreettista ehdotusta.

1) Lisää talkoita!
- Talkoilla tämä homma pyörii ja on ikävää että nykyään ihmiset eivät lähde talkoisiin mukaan, vaan valittavat sitten vaan että ompa kaikki huonosti hoidettua.. Ihmiset pitää saada innostumaan talkoista uudelleen.

Ehdotan että talkoisiin osallistuneista kerätään aina nimilista ja kun on osallistunut 3 talkoisiin, saa ilmaisen uraluvan seuraavalle kaudelle. Saadaan paljon aikaan ilman kuluja lumikiitäjille, kaikki voittaa.

2) Reittien parempi merkitseminen
+ Turvallisuus lisääntyy kun risteykset sekä vaaralliset kohdat merkitään. esim. Hankasalmella tämä on tehty hyvin. Eli myös pahat kivet ja kannot merkataan!
+ Kelkkailijat eivät ajele vääristä paikoista --> maanomistajat eivät suutu
- Tämäkin luonnollisesti on tehtävä talkoilla tai sitten tampparikuski kuljettaa ja merkkaa reitin kerran. Helpottaisi jos ihmiset kertoisivat missä on niitä paikkoja jotka ovat epäselviä.

En tiedä saako rakseja talvella pystyyn, mutta ainakin on syytä yrittää ja sitten kesällä käydä laittamassa ne kunnolla maahan. Nyt ehkä talvipystytyskin onnistuu kun maa ei ole niin jäässä.

3) Hölmöilystä sanktio
+ Uralupia ei ole varmastikaan helppo neuvotella maanomistajien kanssa ja näin ollen jokainen lupa ja sopimus on kullanarvoinen.
Jos ihmiset ajelee miten sattuu niin pienillä yksittäisillä urpoiluilla halvaannutetaan KOKO kerhon toiminta täysin! Nyt urat ilmeisesti poikki Laukaassa ja myös Korpilahden suunnalla kun joku on mennyt hölmöilemään!
- Jos urat on merkattu kunnolla, ei tule niin helposti reittejä väärään paikkaan ja siten "vahingossa" väärin ajaminen vähenee.
- Ehdotan, että jos joku hölmöilee tahallaan ja tekijä saadaan porukalla tietoon, otetaan häneltä uralupa välittömästi pois. Lumikiitäjien hallitus miettikööt sanktiot, mutta mielestäni ne pitää olla selkeät ja NIITÄ PITÄÄ MYÖS KÄYTTÄÄ.

4) www.kelkkareitit.fi reittien ylläpito
+ Palvelu on nykyisellään erittäin hyvä, nyt olisi erittäin tärkeää saada lumikiitäjien ajantasaiset urat tuonne!
+ Urat näkee myös kännykällä ja GPS paikannus toimii palvelussa, joten tuo on todella hyvä.

5) Keskusteluosioon selkeät erilliset aiheet eri urista
+ Ihmiset löytää tietoa urien kunnosta ja voivat laittaa tietoa haastavista paikoista jotka vaatii kunnostusta tai joista ei tiedä miten reitti kulkee.
Esim aiheet:
- Jyväskylä - Muurame - Korpilahti 2014-2015
- Jyväskylä - Kuohu - Tikkakoski 2014 - 2015
jne

Nämä voin tehdä tuonne itse, moderaattori voi sitten muuttaa otsikkoja jos tarvetta..

6) Risukon ja kaatuniden puiden poisto
- Jokainen kelkkaporukka ottaa mukaansa kirveen ja retkisahan. Jos näkee puun tai risuja, poistaa ne.
- Nyt olemme suuremman haasteen edessä kun yleensä, koska uria ei ole ajettu viime kauden lumettomuuden vuoksi pariin vuoteen.
- Nyt talkoita vaan pystyyn ja vesurit heilumaan! Vaihtoehtoisesti vesurit pistehitsillä tukivarsiin ja ei muutakun ajamaan

7) Urien leventäminen uudelle tampparille soveltuviksi.
+ Urien leveys tuo turvallisuutta ja mukavuutta ajamiseen
+ Tampparia pystytään hyödyntämään paremmin

Ensiksi luonnollisesti pitää tietää millaiset sopimukset maanomistajien kanssa on tehty, eli millainen uraleveys sopimukseen on kirjattu? Jos nykyisellään uraleveys sopimuksissa jo 5m, niin mahtava juttu! Ymmärrän sen, että tampparilla ei nyt pääse joka paikkaan, mutta voisiko uraa siirtää niiltä kriittisiltä osilta, että tampparilla pääsee ajamaan? Tämä vaatii ehkäpä joitakin uusia sopimuksia, mutta on se varmasti sen arvoista.
Toinen kriittinen asia on puiden kaato ja maanomistajille korvaaminen. Olisiko siis järkevää ajattaa pikkumoto uran läpi? Tämä ja korvaukset maksaa, kysymys kuuluukin, onko kiitäjillä varaa tuollaiseen toimenpiteeseen? Ainakin voisi ruveta miettimään ja säästämään ja toteuttaa muutos parin vuoden sisään. Jotta tämä saadaan tehtyä, voi uralupamaksujakin mielestäni nostaa, maksan mielummin 100 €
/vuosi hyvällä baanalla ajamisesta kun 50 €/vuosi puunkierrosta ja kivikosta. Kenellekään kelkkailijalle 50 €/vuosi korotus ei voi olla kriittinen jos sillä todella saadaan urat parempaan kuntoon. 50€ menee kun kelkan tankkaa kerran.

8) Uusia uria ja suunnitelmia
- Maanomistajien kanssa neuvottelu on työlästä hommaa ja siinä onnistumiseen vaikuttaa merkittävästi yleinen mielipide kelkkailusta. Jos maanomistajien keskuudessa puhutaan että kelkkailijat rälläävät metsissä miten sattuu ja tuhoavat taimikoita, ei uusia uria varmasti saada. Eli kun reitit on merkattu hyvin ja kelkkailijat noudattavat ohjeita, voidaan uusia uria saada aikaiseksi.
Tässä minä voin ehkä auttaa, kun työni puolesta olen tekemisissä satojen maanomistajien kanssa ja maiden vuokraaminen on tuttua..

+ Ehdottaisin kuitenkin että tänne foorumille tehtäisi aihe, jossa ihmiset saisi toivoa uusia uria haluamiinsa paikkoihin (kahviloihin, huoltoasemille) jne. Kun uraverkosto laajenee ja paranee, saadaan ihmisiä käymään kelkoilla kahviloissa ja ruokailemassa, tällöin meillä on mahdollisuus myös saada tukea näiltä yrittäjiltä urien kunnossapitoon.

Tässä muutama esimerkki mukavasta päiväreissusta, joihin nyt ei pääse (tietääkseni)
- Jyväskylä - Varjolan tila, Laukaa
- Jyväskylä - Kangasniemi
- Jyväskylä - Toivakka
- Jyväskylä - Joutsa (vaikka se uus ABC)
- Jyväskylä - Luhanka

Tuossa vaan muutamia uraehdotuksia, ehkä on syytä tiedustella jäsenistöltä mikä olisi kiinnostavin kohde, ja aloittaa siitä. Kaikkia noita ei varmasti saa tehtyä. Yksi uusi ura 2 vuodessa olisi kova tavoite.

Meillä on mahdollisuus yhdessä tehdä Jyväskylän alueesta kelkkailun kannalta kiinnostava alue ja tämä hyödyttää paitsi meitä itseämme, myös paikallisia ravintola, huoltoasema, korjaamo sekä kelkkoja myyviä yrityksiä. Kun hyödyt alkavat käydä ilmeisimmiksi ja ihmiset saadaan taas kelkkailemaan on yhdistyksellä mahdollista saada myös laajemmin tukea alueen yrityksiltä.

Hyvää kelkkailukautta 2015!

-Tama